Google+

Müze Dükkânında Nadide Ürünler

Müze dükkânı işletmeciliği zor bir alan. Müzenin en önemli gelir kaynaklarından birini oluşturuyor. Bu açıdan, ihmal edilmemesi de gereken bir alan. Başarılı bir müze dükkânı işletmeciliğinin anahtar kelimeleri arasında ürün seçimi, fiyatlandırma ve çeşitlilik en başta geliyor. Cazibe ise gizli özne.

andy-warhol-puzzle

Müzelerin hızla değişen süreli sergilerine paralel, müze dükkânlarındaki ürünler de değişiyor. Her sergiye özel tasarlanan ya da yurt dışından getirilen ürünleri, müze dükkânlarının vitrinlerinde kısa süreliğine görmek mümkün. Çünkü hemen tükeniyor. Örneğin Pera Müzesinde açılan Andy Warhol sergisi. Pop-art’ın ikon haline gelen figürlerinin üzerlerinde yer aldığı farklı ürünlerden bugün hala bulabilirsiniz. Ama puzzlelar tükenmiş.

Sipariş adetlerini ve satış rakamlarını bilmeden yazıyorum bu yazıyı. Bu yazı bağlamında önemli de bulmuyorum açıkçası. Çünkü demek istediğim asıl şey, bütün bu işletmecilik ekseninin dışında, pazarlama ile ilgili; müze dükkânına nadide ürünler seçmek ve arzu nesnesi haline dönüştürmek. “Pera Müzesi’ne özel ve sınırlı sayıda tasarlanan” ya da “Andy Warhol sergisi kapsamında sınırlı sayıda getirilen” ürünler. 

Puzzle stoklarının hızla tükenmesi bir tesadüf de olabilir. Benim düşüncem, hep alışılagelmiş ürünlerin üzerinde, bilindik Andy Warhol desenlerinin yerine puzzle, cazip bir alternatif sunmuş. Müze dükkânında kendilerine hitap eden ürün bulmakta zorlanan çocukların, bu ürünün satışında lokomotif olduğunu da düşünüyorum. Tabii bunların hepsi birer varsayım.

Bu satış başarısının sürekliliğini sağlamak için ise ihtiyaç duyulan tek şey kesin veriler. Bunun için de müzenin ziyaretçisini iyi tanıması gerekir. Ziyaretçi araştırmaları bunun bir yöntemi olabileceği gibi, müze dükkânının satış raporlarını incelemek de bazen yeterli olur. Tabii eğer detaylı bir rapor sistemi varsa. Sadece kitap yazması yeterli değildir örneğin, hangi kitap olduğunu da bilmek gerekir. Ya da farklı desenlere sahip puzzle kutuları varsa, en çok hangi desenin tercih edildiği de takip edilmelidir. Veri olmadan yapılacak her türlü çalışma risk barındırıyor. Şöyle düşünelim, puzzle belki de talep edilenden daha az getirildi ve müze şu an kazanabileceğinden çok daha az para kazandı.

andy-warhol-puzzle-4

Müze dükkânlarının cazibesinden bahsederken Pera Müzesi‘ndeki Andy Warhol puzzlelarını konu edinmem kesinlikle tesadüf değil. Serginin açıldığı günlerde sosyal medyada gördüm puzzle fotoğrafını. Biliyordum tükeneceğini. (Hiss-i kable’l—vuku) Arkadaşımdan gidip benim için almasını rica ettim. Dükkânda puzzle kalmadığını öğrendiğimde, ben elimde Pera Müzesi Artshop‘tan nadide bir ürün tutuyordum.

Olur mu öyle şey, demeyin. Koleksiyonların nadide eserleri olduğu gibi, müze dükkânının da nadide ürünleri olur. Ürün seçimi, fiyatlandırma ve çeşitlilik. Ama en çok cazibe.

Hakkında Elif Çiğdem Artan

Müzelere kafayı takmış bir garip ruh; büyüyünce yüksek sosyolog ev hanımı olacakmış.

Yanıt ver

E-posta adresiniz yayımlanmayacaktır.İşaretli alanları doldurmak zorunludur *

*

Yukarıya çık